TRENDING
  • 14:08 » Ești obligat să acorzi prioaritate atunci când șoferul din față semnalizează schimbarea benzii?
  • 14:02 » Panouri solare folosite pe post de garduri de grădină. La ce prețuri infime se vând
  • 14:00 » Ploiești: Facilitate fiscală la impozitul pe clădire pentru cei care au investit/investesc în lucrări privind creșterea performanței energetice
  • 13:56 » Producția de energie fotovoltaică este la un nivel record, pe fondul unui consum extrem de redus
  • 13:50 » Se modifică Legea Pensiilor înainte de 1 septembrie! A apărut o problemă legată de bani. Ce se va întâmpla cu milioane de pensii până la urmă
Daca ti-a placut, distribuie acum!

Ce înseamnă check-engine, martorul de bord, și ce probleme semnalează

Mașinile sunt dotate cu sisteme electronice care pot detecta orice problemă ar apărea. Problemele sunt semnalate de martorii de bord care sunt amplasați în bordul mașinii. Aceștia ne atenționează când mașină noastră are probleme tehnice, probleme pe care trebuie să le rezolvăm într-un timp util. Ce este check-engine, martorul de bord, și ce probleme semnalează acesta?

Apariţia martorului de bord, „check engine”

La toate mașinile moderne, anumite defecțiuni tehnice, posibile situații periculoase ori activarea unei funcții sunt semnalate prin aprinderea unor martori de bord de diferite culori și simboluri. Unul dintre acești martori de bord este cel cunoscut sub numele de „check engine”.

Încă din anii ’30 ai secolului trecut, producătorii auto s-au preocupat să monteze pe bordul mașinilor martori luminoși care să-i comunice șoferului starea tehnică, în timp real. Hudson Motor Company, un producător din Detroit, care nu mai există în ziua de astăzi, a echipat în premieră un automobil cu un sistem de avertizare vizuală, dar acesta anunța numai defecțiunile iminente, fără a putea fi folosit pentru o diagnoză mai serioasă.

Folosirea martorului Check Engine se confunda cu dotarea motoarelor cu tot mai multe echipamente electronice. Astfel, primele modele prevăzute cu acest sistem electronic de atenționare timpurie, cu privire la eventualele probleme tehnice, au apărut la jumătatea anilor ’90. Pionierul în acest domeniu poate fi considerat gigantul american General Motors. Ei au inventat un sistem numit CCC (computer command control).

Până la apariția standardului OBD-2, funcționarea acestui tip de sistem de avertizare implica aprinderea martorului din bord după un tipar prestabilit. Astfel, simbolul iluminat intermitent, într-un tipar oarecum similar cu cel al codului Morse, poate comunica anumite coduri de eroare. În 1996, martorul Check Engine a devenit obligatoriu odată cu implementarea sistemelor moderne de filtrare a noxelor.

Cum procedăm dacă martorul se aprinde?

În prezent, nu mai este necesar să oprești mașina imediat ce observi că s-a aprins martorul Check Engine, cu o anumită excepție! Acest eveniment nu reprezintă niciun pericol, așa că nu trebuie să te sperie. În schimb, alege să urmezi pașii de mai jos, până vei ajunge la un service.

  • ascultă cu atenție sunetul motorului în timpul rulării;
  • monitorizează turațiile pentru a detecta pierderile de putere;
  • la primul popas sau la destinație, verifică racordurile și furtunurile de sub capotă;
  • înainte de plecare, lasă mașina la ralanti și verifică dacă eșapamentul emite fum gri sau albastru;
  • în cazul în care martorul nu stă aprins, ci clipește, oprește de urgență și cheamă o platformă auto!

Ce defecțiuni se pot semnala?

Defecțiunile pe care le anunță aprinderea martorului Check Engine sunt numeroase, dar poţi apela câ mai repede la ajutorul mecanicilor auto. Cu ajutorul aparaturii, ei vor putea detecta una dintre următoarele probleme:

  • defectarea convertizorului catalitic;
  • înfundarea supapei EGR;
  • uzarea bujiilor;
  • defectarea fișelor bujiilor;
  • stricarea senzorului de masă de aer;
  • defectarea senzorului de presiune absolută din colectorul de admisie;
  • defectarea sondei Lambda;
  • funcționarea defectuoasă a cilindrilor;

Cu toate acestea, există și cauze mai puțin întâlnite, dar la fel de probabile, pentru care martorul s-ar putea activa. De exemplu, dacă ai alimentat recent, dar nu ai strâns bine bușonul, poți declanșa un dezechilibru care să alerteze unitatea ECU. Același lucru este valabil și în cazul bușonului de ulei sau chiar al jojei, iar scăderea voltajului bateriei, deși nu ar părea este o altă cauză pentru care te-ai putea confrunta cu aprinderea martorului Check Engine.

Cel mai important lucru este să vizitezi un service autorizat auto pentru a putea remedia problema în timp util, cu ajutorul specialiștilor și a aparaturii.

sursa: stiri din lume.ro


Daca ti-a placut, distribuie acum!
Alte articole care te-ar putea interesa...
LEAVE A COMMENT

Facebook
Închide
Închide