TRENDING
  • 13:09 » O femeie, cadru militar în Bucureşti, a fost arestată după ce şi-ar fi bătut fetiţa de 2 luni. Copila a ajuns la spital cu fracturi
  • 13:02 » Scandalul redirecționării pacienților de la public la privat. Rafila: Ar trebui stabilite niște sancțiuni
  • 12:58 » Cătălin Cherecheş rămâne în închisoare. Curtea de Apel Cluj a respins contestaţia fostului primar
  • 12:50 » Irina Podnosova, fosta colegă de facultate a lui Putin, a fost confirmată ca președintă a Curții Supreme a Rusiei
  • 12:47 » Președintele conservator al Poloniei s-a întâlnit cu Donald Trump, la New York
Daca ti-a placut, distribuie acum!

Școala ar trebui să ne învețe întâi cum să ne adaptăm și apoi cum să acumulăm cunoștințe – Mihai, elev de 14 ani / Ce abilități trebuie să dezvolte adolescenții pentru a se adapta unui viitor automatizat? Tutoriale gratuite online pentru cei între 10 și 16 ani

În contextul tehnologic actual și ținând cont de specificul pieței de muncă din România, ne-am dorit să aflăm cum văd copiii evoluția locurilor de muncă, ce domenii li se par atractive și pe ce discipline consideră că ar trebui să mizeze. Care dintre meseriile actuale vor rămâne pe piață? Ce abilități trebuie să dezvolte copiii noștri pentru a se adapta la un viitor automatizat? Ce cred copiii despre meseriile din viitor? (Edupedu)

Am vorbit cu trei dintre participanții la cursurile din programul Future Ready 2021, ca să aflăm cum văd ei toate aceste provocări. Unul dintre participanți, Mihai, e de părere că ar trebui ca școala să îi învețe pe copii cum să deprindă aptitudini folositoare, precum adaptabilitatea, după care să pună accentul pe acumulare de cunoștințe. O altă adolescentă din program, Iulia, în vârstă de 13 ani, spune că a descoperit recent pasiunea pentru calculatoare și că ar vrea să devină dezvoltator de jocuri. Lui Alexandru, care are 11 ani, i-ar plăcea ca la școală să învețe programare, ca disciplină separată.

Avem în vedere o generație de copii nativi digital, care își doresc să învețe despre cum să-și dezvolte și exprime propriile idei, despre empatie, time management, robotică și securitate cibernetică.

Automatizare și digitalizare

Progresul tehnologic accelerat la care luăm parte zi de zi aduce mari modificări în toate aspectele vieții noastre. Mașini autonome, case inteligente, descoperiri medicale la care abia visam acum câțiva ani, toate sunt menite să ne ușureze și să ne îmbunătățească viața. Pe unele dintre aceste schimbări le adoptăm automat și firesc și nici nu mai concepem să nu facă parte din viața noastră.

Altele ne ridică întrebări, ne supun unor analize mai detaliate, ne provoacă să devenim mai deschiși și mai flexibili, cu atât mai mult cu cât implică viitorul copiilor noștri.

Meseriile viitorului

Ce domenii noi vor apărea? Ce specializări se vor căuta? În ce direcţie ne putem orienta?

Circa 800 de milioane de locuri de muncă vor fi desfiinţate din cauza automatizării, conform unui studiu realizat de firma McKinsey.

La nivel mondial, la fiecare 90 de angajați în industrie funcționează cel puțin un robot. Singapore continuă să fie cea mai competitivă și automatizată economie a lumii, cu un robot la fiecare 10 angajați. Pentru comparație, în industria românească funcționează un robot abia la 670 de angajați, de 8 ori mai puțin decât media UE. (sursa)

Cele mai recente articole de specialitate sugerează că majoritatea meseriilor din anul 2030 nu există încă. Specialiștii, însă, sunt de acord că joburile din viitor vor îmbina mai multe domenii și pasiuni, un mix de cunoștințe tehnice, importante abilități sociale și de business, adaptabilitate, viziune și creativitate.

Studiile confirmă că unele domenii de activitate își vor păstra importanța în viitor: medicina și sănătatea publică, domeniul digital și mediul online, IT și tehnologia informației, branding și marketing, arhitectură și inginerie.

Dacă e să menționăm câteva dintre profesiile viitorului ne putem referi la joburi precum: asistenți în robotică, traineri de roboți, brokeri de date personale, programatori de identități virtuale, designeri 3D, analiști cybersecurity, manageri nanotech, analiști în securitate cibernetică.

În acest context, cu siguranță competiția pentru talente se va intensifica.

Digitalizarea României

În România, dorința de a ține pasul cu tehnologia nu este suficientă, mai ales pentru tineri.

Deși industria IT a explodat în ultimii 20 de ani, România este în continuare la coada clasamentului european privind digitalizarea, ocupând locul 26 din 28 de țări, depășind doar Bulgaria și Grecia.

Cauzele digitalizării întârziate sunt constituite de lipsa investițiilor în educație și cercetare, lipsa de strategie și coerență, lipsa specialiștilor la nivel guvernamental, dar și lipsa de înțelegere a fenomenului IT.

Pentru copiii și tinerii din țara noastră este esențial ca sistemul educațional să se reformeze și să pregătească aceste noi generații pentru provocările cu care se vor confrunta în carieră.

Perspective de viitor

Alexandru, Iulia și Mihai sunt 3 dintre participanții la programul Future Ready – dezvoltăm competențele generațiilor viitoare, program dezvoltat de Simplon România și susținut de Societe Generale Global Solution Centre România.

Cei trei au în comun pasiunea pentru informatică și dorința de a explora și de a învăța mereu lucruri noi.

În cadrul programului Future Ready, aflat anul acesta la a doua ediție, participanții au avut ocazia sa ia parte la o serie de cursuri cu scopul de a le deschide noi perspective asupra domeniilor de viitor: programare în JavaScript, Inteligență Artificială, dezvoltare de jocuri video, graphic design, securitate cibernetică. Programul Future Ready se adresează copiilor din mediul rural și urban mic, cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani. Cursurile sunt gratuite și se desfășoară online.

Am discutat cu cei trei participanți din dorința de a afla care sunt pasiunile lor și cum se vede viitorul din perspectiva lor.

Mihai are 14 ani și este elev la Liceul Tehnologic din Fierbinți-Târg, județul Ialomița.

Mihai / Foto: Simplon România

La școală, Mihai e interesat îndeosebi de fizică, matematică și informatică. În timpul liber îi place să vizioneze documentare și să răsfoiască reviste cu diverse teme științifice.

“Cred că domeniile viitorului se vor baza pe informatică și pe științele exacte, iar joburile vor fi într-o relație de interdependență cu acestea”, ne-a spus Mihai.

El consideră că o abilitate foarte importantă, care va ajuta oamenii să facă față joburilor din viitor este spiritul de observație. “Agilitatea și agerimea vor fi mult mai proeminente, spiritul de observație întărind memoria și scăzând timpul de răspuns al fiecărei persoane la un factor extern”, este de părere Mihai.

El consideră, că alături de competențele tehnice, flexibilitatea și adaptabilitatea vor face parte dintre abilitățile non-tehnice extrem de utile într-un viitor apropiat.

Legat de sistemul educațional actual, Mihai este de părere că: „acesta ar trebui să se bazeze mai întâi pe instruirea elevilor în dobândirea de abilități folositoare, cum ar fi adaptabilitatea și abia apoi pe acumularea de cunoștințe. Astfel, elevii ar învăța în primul rând cum să sorteze informația, o necesitate pentru timpurile actuale, când primim informații din toate părțile”.

Legat de participarea lui la programul Future Ready, Mihai ne-a transmis: “Mi-a plăcut mult cursul de Inteligență Artificială, deoarece am aflat cum se pot crea și dezvolta roboți. Consider însă că cea mai folositoare informație este cea desprinsă din cursul de Securitate Cibernetică, aceea despre protejarea noastră în online și identificarea site-urilor sigure”.

Iulia are 13 ani și este elevă la “Școala Gimnazială Dacia” din Oradea.

Iulia / Foto: Simplon România

“Mereu mi-am dorit ca pe viitor să fac ceva care are legătură cu animalele, dar în ultimele luni am descoperit o nouă pasiune legată de calculatoare și programare și mă gândesc tot mai mult în această direcție. De exemplu, mi-ar plăcea să devin game developer”, ne-a spus Iulia.

Iulia consideră că joburile viitorului se vor baza mult pe tehnologie: “În viitor, probabil mult mai mulți oameni vor lucra în domeniul informaticii și al tehnologiei”.

Am întrebat-o pe Iulia ce materii i-ar plăcea să fie introduse în programa școlară.

“Mereu mi-am dorit ca școala să ne ofere cursuri bazate pe aptitudinile fiecăruia. Cred că așa ne-am putea dezvolta fiecare dintre noi talentele”, ne-a transmis Iulia.

Alexandru are 11 ani și este elev la Școala Gimnazială Profesor “Ioan Dănilă”, din satul Ghermănești, județul Vaslui.

Alexandru / Foto: Simplon România

Alexandru a participat la ambele ediții Future Ready. Deși la ediția de anul trecut, Alexandru avea doar 10 ani, știa încă de atunci că i-ar plăcea, în viitor, să lucreze în IT: “Pentru că, alături de Astronomie, consider că IT-ul este un domeniu de viitor”.

“Mi-ar plăcea ca la școală  să se adauge materii noi care să fie folositoare în era digitală, ca de exemplu programare”.

L-am întrebat pe Alexandru ce i s-a părut cel mai util în cadrul programului Future Ready:

“Am participat la mai multe cursuri în cadrul Future Ready, iar profesorii și voluntarii de la cursuri au fost foarte răbdători cu noi, mai aveam uneori nelămuriri, iar ei ne ajutau și ne explicau de fiecare dată.

Un curs care mi-a plăcut mult a fost Cybersecurity. Mi se pare foarte important că am învățat cum să diferențiez știrile adevărate de cele false.

Mi-au atras atenția și informațiile de la cursul de design, pentru că acest curs a fost unul foarte interactiv. Colegii mei au fost foarte simpatici și mi-a plăcut mult cum ne-am ajutat între noi, chiar dacă orele au fost online și noi nu ne cunoșteam dinainte. Am învățat să socializez”.

Toate previziunile specialiștilor plasează joburile viitorului în jurul unor spații de muncă dinamice și flexibile.

Alături de integrarea tehnologiei și de automatizarea sarcinilor, o mare importanță o vor avea competențele interpersonale: comunicarea, empatia, gândirea strategică, creativitatea.

În acest context, sistemele educaționale din țările cu cele mai bune rezultate la testele PISA sunt gândite în asemenea mod încât să se plieze pe necesitățile pieței muncii.

Un alt element important în sistemele educaționale performante este faptul că școlile au o flexibilitate foarte mare în a-și alege curriculumul, în funcție de particularitățile locale.

Acum când informația o găsim pretutindeni, bagajul de cunoștințe, pe care încă se pune atât de mult accent  în sistemul de învățământ românesc,  devine o chestiune depășită. Țările dezvoltate nu își învață copiii să memoreze seturi de informații, ci îi ajută să-și dezvolte o serie de abilități pentru a putea utiliza instrumentele existente, atât din punct de vedere tehnologic, cât și social.

Ediția Future Ready din acest an a adus noi cursuri, de actualitate și de interes, în conformitate cu cele mai noi tehnologii apărute pe piața digitală, dar  a avut în vedere și introducerea unor cursuri cu ajutorul cărora participanții să dezvolte competențe sociale și interpersonale.

Programul Future Ready a avut, în cele doua ediții desfășurate,  aproximativ 700 de participanți, majoritatea copiilor din mediul rural și urban mic.

Obiectivul proiectului Future Ready a fost ca participanții să-și descopere pasiunile și să dezvolte competențe tehnice și digitale, astfel încât să le crească șansele pentru a face față cererilor pieței muncii din viitor.

Proiectul Future Ready este dezvoltat de Simplon România și susținut de Societe Generale Global Solution Centre ca parte din activitatea companiei de susținere a dezvoltării abilităților, nivelului de educație și integrării profesionale a grupurilor vulnerabile.

Mai multe detalii despre proiect puteți afla intrând pe pagina Future Ready

Toate cursurile Future Ready sunt transformate în tutoriale online, care se pot accesa gratuit, oricând aici.
Sursa: Edupedu

Daca ti-a placut, distribuie acum!
Alte articole care te-ar putea interesa...
LEAVE A COMMENT

Facebook
Închide
Închide